I 38 år var Stellan Bengtsson präst i Hova, ett invandrartätt område i Södertälje. Kyrkan där är enklast möjliga byggnad. Men utanför finns ett mer än manshögt uppståndelsekors. Det händer att syrianer stannar till för att krama det.

I Hova växte en levande församling fram. Stellans förkunnelse var ett viktigt redskap. Hur förkunnar man på en sådan plats och når fram?

Nu har Stellan Bengtsson efter pensioneringen sammanställt sin förkunnelse från Hova i tre vackra böcker med den anspråkslösa titeln Evangeliepostilla (BV-Förlag).

Hur är då denna förkunnelse? Den är språkligt enkel, nästan bara huvudsatser. Den är klart och pedagogiskt uppbyggd. Den är heltäckande, hela trosbekännelsen, ja, faktiskt – hela katekesen är med. Fastän inte omnämnd finns den med i innehållet.

Denna förkunnelse är rakt på. Här finns inga startbanor. Framställningen lyfter med en gång. Det finns inga ursäkter eller anpassningar. Detta är en förkunnelse som tar evangeliets ord på stort allvar. Jesus Kristus står i centrum, utan kompromiss.
Förkunnelsen är buren av övertygelse.

Det finns många träffande formuleringar. När Jesus har talat om hur man kan bli tvingad att lämna från sig sina kläder, säger Stellan Bengtsson: ”Det ‘kostar skjortan’ att leva som Gud vill.” Man anar att det finns en djup mänsklig erfarenhet bakom de orden. Det är också en förkunnelse i tro på den Helige Ande: ”Blir Jesus älskad, trodd och efterföljd är det Guds eget verk i oss …Den Helige Ande sätter allt ljus på Jesus. Det kan bara han.” I det perspektivet blir förkunnaren en assistent till den Helige Ande. Det gör att förkunnelsen blir fri från all anspänning och onaturlighet.

Detta är en förkunnelse som ger ledning till en god relation till Gud. Enkelt och klart säger Stellan Bengtsson att det är synden som skiljer oss från Gud. Och lika enkelt och klart säger han om Jesus: ”Han dog för den. Han dog för alla och allt fick vi av nåd. Tillsagt genom Guds Ord. Givet oss i det heliga dopet.” Stellan Bengtson tillägger: ”Bara ett ord återstår att säga. Det lilla ordet tack.”

Det kan hela Svenska kyrkan säga inför Stellan Bengtssons förkunnelse.